WAT IS APK?

 

De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu. In Nederland staat de keuringsplicht beschreven in de Wegenverkeerswet 1994 en daarvan afgeleide regelingen.

 

APK 2:

Volgens deze regelgeving moet u uw personenauto, of bedrijfsauto die – beladen – niet zwaarder mag zijn dan 3.500 kg,  jaarlijks laten keuren. Tenminste, als het voertuig drie jaar of ouder is.

 

APK 1:

Zware bedrijfsauto’s, aanhangwagens en opleggers vanaf 3500 kg moeten jaarlijks worden gekeurd vanaf het moment dat ze één jaar oud zijn.

 

De APK is een momentopname en geeft GÉÉN garantie dat uw voertuig de rest van het jaar veilig blijft om mee te rijden en dat u een jaar lang geen onderhoud hoeft te plegen. Regelmatige controle en onderhoud van uw voertuig blijft dus belangrijk.

 

WAT WORDT GECONTROLEERD?

 

Bij de APK let de keurmeester onder andere op de volgende onderdelen: verkeersveiligheid, remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie uitlaatgassen (milieu) Algemeen, het voertuigbewijs, voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof.

 

ROETMETING:

Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto’s met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw voertuig in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieks-voorschriften zijn uitgevoerd.

 

VIERGASMETING:

Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

 

VERPLICHT MEEWERKEN AAN EEN STEEKPROEF!

 

Het kan gebeuren dat uw voertuig geselecteerd is voor een steekproef. Uw voertuig moet dan na de keuring nog beschikbaar blijven voor de RDW. De RDW-controleur is binnen 90 minuten na de afmelding aanwezig. Uw voertuig moet dus (maximaal) anderhalf uur, plus de tijd die nodig is voor de steekproefherkeuring zelf, beschikbaar blijven. U bent verplicht om aan de steekproef mee te werken. Wanneer u uw voertuig meeneemt voordat de RDW is geweest, krijgt u geen keuringsrapport. De eventuele goedkeuring van uw voertuig wordt dan ingetrokken en de nieuwe APK-keuring mag daarna alleen worden verricht door de RDW. U kunt dus niet meer terecht bij het bedrijf dat de keuring heeft verricht, maar u zult een afspraak moeten maken bij één van de keuringsstations van de RDW.